5.4 Varemottak
I denne delprosessen beskrives de krav, anbefalinger og retningslinjer STAND har som gjelder ved mottak av en leveranse.
Den beskriver ikke intern behandling, men har hovedvekt på kontroller som skal og kan gjøres ved mottak av leveransen. Kontrollen omfatter så vel Paller som den enkelte D-pak.
I tillegg er det i delprosessen beskrevet noe om sporing og hovedpunkter ved eventuell tilbakekalling eller tilbaketrekking, da varemottak kan ha en aktiv rolle i forbindelse med eventuelle hendelser som kan oppstå.
Til slutt beskrives måling av servicegrad, og hvordan dette kan brukes som et effektivt verktøy for å etablere en felles plattform som utgangspunkt for måling, kommunikasjon og gjensidig evaluering av prestasjoner.
Områder som beskrives er:
- Ansvarsovergang for en vare ved Ex Works leveringsbetingelse
- Generelt om hvilke kontroller som skal utføres på varemottak ved Ex Works leveringsbetingelse
- Gyldige paller og krav til disse
- Kontroller knyttet til holdbarhet
- Fordeling av total holdbarhet på et produkt med fordelingstabell
- Eksepedering av kundeordre relatert til holdbarhet på produktet
- Inngåelse av bilaterale avtaler for fordeling av holdbarhetstid
- Reklamasjoner ihht Ex Works leveringsbetingelse
- Retningslinjer for retur av varer
- Krav til merking
- Formål med merking av D-pak og Pall
- Produktinformasjon på D-pak, med eksempel på D-pak etikett
- Retningslinjer for for merking av D-pak
- Produktinformasjon på Pall, med eksempel på Pall etikett
- Merking av transportinformasjoner
- Retningslinjer for etiketter på Pall
- Krav til strekkoder ved merking med GS1-128 på Pall
- Emballering/palletering
- Krav til utforming av D-pak og emballasje, med modulsystemet, fyllingsgrad og topplastmerkingssystemet, samt spesielle krav knyttet til produkter og paller for at dette skal fungere i distributørens automatlager
- Krav til utforming av Pall og palletering
- Sporbarhet på leveransen
- Retningslinjer for sporing, tilbakekalling og tilbaketrekking
- Krav til sporing av varer, og hvilke produktområder som er omfattet av dette
- Krav til sporingsinformasjon og merking
- Alternative måter å spore en vare i verdikjeden
- Iverksetting av tiltak når en hendelse oppstår
- Måling av servicegrad, med definisjoner på måltall og eksempler på hvordan disse beregnes
5.4.8 Retningslinjer for retur av varer
Retur av kurante, uskadede varer godtas normalt ikke.
Partene kan imidlertid inngå avtaler om retur av varer for eksempel i forbindelse med:
- Utskifting av gammel vare ved introduksjon av ny vare
- Sesongvarer
- Kampanjer initiert av selger
- Returer skal alltid avtales på forhånd.
5.4.26 Servicegrad – hensikt, typer måltall og forutsetninger
Hensikt med måling av servicegrad
Måling av servicegrad er et tema som de fleste aktører er opptatt av, og er et viktig element i relasjonene mellom leverandør og kunde.
Partene står fritt i å avtale om måling av servicegrad skal inngås eller ikke.
Dersom partene er enige om å inngå avtale, anbefaler STAND at STANDs definisjoner benyttes.
En utfordring i forhold til utveksling og evaluering av servicegrad-data har vært at handelspartene ofte bruker ulike definisjoner og forutsetninger for måling og oppfølging.
Anbefalingen inneholder forslag til måltall og felles definisjoner for måling av servicegrad.
Hensikten er å etablere en felles plattform som utgangspunkt for måling, kommunikasjon og gjensidig evaluering av prestasjoner.
Felles utveksling av måleresultater, basert på de foreslåtte definisjoner vil kunne bidra til bedre servicegrad samt medvirke til økt forståelse av partenes syn på kunde- og leveringsservice.
Måltallene bygger på DLFs (Dagligvaruleverantörers Förbund) og DULOGs (Dagligvaruhandelns Utvecklings- och Logistikgrupp) felles definisjoner, utarbeidet i Sverige i 1998.
Med dette som utgangspunkt samt erfaring fra bedrifter med internasjonale relasjoner, bygger de prioriterte definisjoner opp under behovet for felles forståelse, måling og evaluering av servicegrad over landegrensene.
Ved kontinuerlig oppfølging vil utvikling og trender kunne følges over tid. Dette vil sannsynligvis være mer interessant enn enkelt-resultater. Større trendavvik er da varselsignaler og forbedringsprogrammer bør iverksettes for å redusere sannsynligheten for at tilsvarende situasjon oppstår i fremtiden.
Måltall
Anbefalingen beskriver 6 forskjellige måltall, hvorav STAND anbefaler at 3 av disse prioriteres, da disse raskt kan implementeres i dagens systemer.
Øvrige måltall er sammensatt av av ulike kombinasjoner av prioriterte måltall.
Valg av måltall gjøres av partene selv, og beskrives i bilaterale avtaler.
Bransjen har et stadig større fokus på forbedre servicegrad til forbruker, dvs. redusere utsolgtsituasjoner i butikk. Arbeidet med dette, herunder utvikle omforente definisjoner på hvordan dette skal måles og følges opp er i prosess. Følgende to KPIer kan benyttes:
1.Tapt salg:
Der det er null i beholdning på slutten av dagen vil dette sees opp mot tapt salg i butikk.
Eksempel: Det er solgt 40 og butikken gikk tom slik at beholdningen på slutten av dagen var 0. Hvis denne varen hadde en salgsprognose på 100 ville hylleservicegraden på denne varen vært 40%
Når man aggregerer dette opp på butikk nivå vil vi få ett tall på hvor mange kunder som faktisk ble påvirket (ut fra prognose) av tomt i hylle.
2. Tomt i hylle
Ant. Varelinjer/produkter med beholdning = 0
Tomt i Hylle = ——————————————————————–
Ant. Varelinjer/produkter i sortimentet totalt
Sortiment defineres som det innkjøp/kategori har besluttet.
Avvik mellom hva den enkelte butikk har i sin space og definert sortiment må eventuelt måles med et eget nøkkeltall; sortimentslojalitet.
For statistikken vil beholdning = 0 si at beholdning er 0 eller mindre enn null i butikkens systemer.
Øvrige prioriterte måltall:
- Riktig mengde
- Riktig tid
- Korrekt administrasjon
Sammensatte måltall:
- Leveringsgrad ordre – tilgjengelighet
- Komplette ordrer til riktig tid
- Den perfekte ordren
Måltallene kan brukes av både kunde og leverandør for oppfølging av hverandres prestasjoner.
Forutsetninger for måltall og definisjoner
Måleenhet
I måltallene er måleenheten beskrevet som «salgsenhet».
Det anbefales at D-pakbrukes som salgsenhet. D-pak er etablert i de fleste systemer og er utgangspunkt for transaksjoner; eks. bestilling, levering, fakturering etc. frem til butikk.
F-pak som måleenhet bør imidlertid være visjonen og målsetningen for fremtiden, da F-pak er den måleenhet som er enhetlig og felles gjennom hele verdikjeden.
Avtale om måling av servicegrad
Hvilke måltall som skal brukes, og hvilke definisjoner som skal gjelde bør forankres i en bilateral avtale.
Avtalen kan regulere forhold som:
- Periodisering
- Ledetider
- Sortiment
- Tidsvindu
- Hvordan utveksling av måleresultater skal skje
- Hvor og når målingen skal finne sted for målepunktene knyttet til det prioriterte måltallet «Riktig tid»
- Varighet på målinger. Ved valg av definisjoner må partene avtale om servicegraden skal beregnes over tid eller i forhold til et avtalt antall ordrer
5.4.27 Definisjoner – prioriterte måltall
Måltallene tar utgangspunkt i tre viktige dimensjoner i begrepet «servicegrad»:
- Mengde – tilgjengelighet
- Tid – pålitelighet
- Administrasjon – sikkerhet
De prioriterte måltallene bør følges og evalueres kontinuerlig med fokus på nivå, trender og utvikling.
Måltall Riktig mengde – tilgjengelighet
Måltallet «Riktig mengde» måler tilgjengelighet som presisjon i levert mengde.
Definisjon:
| Antall leverte salgsenheter | = Tilgjengelighet |
| Antall bestilte salgsenheter |
Med antall bestilt menes det antall som kunden i utgangspunktet har bestilt.
Ikke levert kvantum utgjør avvik i leveringsgrad.
Måltall Til riktig tid – pålitelighet
Måltallet «Til riktig tid» måler pålitelighet som presisjon i leveringstiden.
Måltallet benyttes for å måle overholdelse av tidsfrister definert i avtalen mellom partene.
Måltallet kan brukes langs flere dimensjoner i verdikjeden.
Eksempler kan være om ordrer er sendt til riktig tid, om ordrebekreftelser er sendt til riktig tid, om leveransen er hentet til riktig tid, om pakkseddel er sendt til riktig tid, etc.
Definisjon (med eksempel ordre):
| Antall forsinkede eller for tidlig leverte ordrer | = Pålitelighet |
| Totalt antall ordrer |
Forsinket eller for tidlig måles ut fra om utveksling/leveranse er innenfor avtalt tidsvindu.
Ved leveringsbetingelse Incoterms Ex Works skjer målingen av leverandørens pålitelighet på leverandørens rampe.
Leveringen er mottatt når ordren/leveransen etc., er kvittert for.
Måltall Korrekt administrasjon – sikkerhet
Måltallet «Korrekt administrasjon» måler sikkerhet som overensstemmelse mellom hva som er bestilt i ordren og hva som er levert og er blitt fakturert, det vil si riktig vare uten feil og med korrekt dokumentasjon.
Definisjon:
| Antall ordrer uten kredit-/debetnotaer | = Sikkerhet |
| Totalt antall ordrer |
Korrekt administrasjon innebærer at pakksedler, fraktbrev, fakturaer etc. er komplette og feilfrie i forhold til leveringen.
Kun kredit- og debetnotaer som berører den fysiske leveransen tas med i målingen.
Måltallet kan også brukes for å måle kvaliteten på ordrer fra kunden.
Eksempler på utregning av servicegrad for prioriterte måltall finnes i dette dokumentet
5.4.28 Definisjoner – sammensatte måltall
De prioriterte måltallene kan kombineres på ulike måter, til sammensatte måltall.
STAND har definert 3 eksempler:
Måltall Leveringsgrad ordre – tilgjengelighet
Måltallet «Leveringsgrad ordre» viser andel av ordrene som er riktig levert.
Definisjon:
| Antall komplett leverte ordrer | = Leveringsgrad for ordre |
| Totalt antall bestilte ordrer |
En komplett levert ordre inneholder alle bestilte salgsenheter, i riktig antall
Tilgjengelighet vil i hovedsak bli målt som det prioriterte måltallet «Riktig mengde – tilgjengelighet», men for å kunne beregne de sammensatte måltallene nedenfor, er det en forutsetning at «Leveringsgrad ordre – tilgjengelighet» beregnes.
Komplette ordrer til riktig tid – tilgjengelighet & pålitelighet
Måltallet beskriver både tilgjengelighet og pålitelighet i samhandlingen.
Måltallet er sammensatt av måltallene:
- Leveringsgrad ordre – tilgjengelighet
- Til riktig tid – pålitelighet.
Definisjon:
| Tilgjengelighet uttrykt pr ordre
– antall forsinkede eller for tidlige leverte ordrer |
= Komplette ordrer til riktig tid |
| Totalt antall ordrer
|
Kun én feil pr. ordre telles
Målingen av «Komplette ordrer til riktig tid» skal skje på ankomststedet. Ved Incoterms Ex Works er dette leverandørens rampe
Den perfekte ordren
Dette er det mest krevende måltallet og måler alle typer avvik ift. komplette ordrer.
Måltallet er sammensatt av tre tidligere definerte måltall:
- Leveringsgrad ordre – tilgjengelighet
- Til riktig tid – pålitelighet
- Korrekt administrasjon – sikkerhet
Definisjon:
| Antall komplette leverte ordrer
– forsinkede eller for tidlig leverte ordrer – ordrer med manglende eller feilaktige dokumenter – ordrer med kredit-/debetnotaer |
= Den perfekte ordren |
| Totalt antall ordrer
|
Kun én feil pr. ordre telles
Dersom både leverandørens og kundens forpliktelser tas hensyn til i måltallet, representerer måltallet den prestasjon som partene skaper i fellesskap.
Eksempler på utregning av servicegrad for sammensatte måltall finner du her.
Innhold
- 5.4.1 Ansvarsovergang for vare ved Ex Works leveringsbetingelse
- 5.4.2 Kontroll av vare ved opplasting, mottak distributørlager og detaljist ved Ex Works leveringsbetingelse
- 5.4.3 Gyldige paller
- 5.4.4 Fordeling av total holdbarhetstid på et produkt
- 5.4.5 Inngåelse av bilaterale avtaler for fordeling av holdbarhetstid
- 5.4.6 Ekspedering av kundeordre relatert til holdbarhet på produkter
- 5.4.7 Reklamasjon ved Ex Works leveringsbetingelse
- 5.4.8 Retningslinjer for retur av varer
- 5.4.9 Formål med merking av D-pak og pall
- 5.4.10 Produktinformasjon på D-pak med eksempel på D-pak etikett
- 5.4.11 Retningslinjer for merking av D-pak
- 5.4.12 Transportinformasjon på pall med eksempel på transportetikett
- 5.4.13 Produktinformasjon på pall med eksempel på pall etikett
- 5.4.14 Retningslinjer for etiketter på pall
- 5.4.15 Krav til strekkoder ved merking med GS1-128 på pall
- 5.4.16 Krav til utforming av D-pak og emballasje
- 5.4.17 Krav til utforming av Pall og palletering
- 5.4.18 Plassering av D-pak på Pall
- 5.4.19 Retningslinjer og rutiner for sporing, tilbakekalling og tilbaketrekking
- 5.4.20 Rutiner omfattet av retningslinjene
- 5.4.21 Utarbeide en risikoanalyse
- 5.4.22 Utarbeide en beredskapsplan
- 5.4.23 Krav til sporing av produkter
- 5.4.24 Krav til sporingsinformasjon og merking
- 5.4.25 Iverksetting av tiltak dersom en hendelse eller krise skulle oppstå
- 5.4.26 Servicegrad – hensikt, typer måltall og forutsetninger
- 5.4.27 Definisjoner – prioriterte måltall
- 5.4.28 Definisjoner – sammensatte måltall


































