1.1 Utvikle et produkt
Leverandørene oppfordres til å ha et tett samarbeid både med emballasjeleverandører og kunder ved utvikling av nye produkter.
Dagligvarebransjen er emballasjeintensiv og næringslivet møter økende krav og forventninger fra både myndigheter og forbrukere om redusert bruk av både jomfruelig- og fossilt materiale og er miljøvennlige emballasjeløsninger. Det samme gjelder redusert matsvinn. Når et produkt skal utvikles er derfor gjennomtenkte valg viktige for at bransjen skal lykkes med å møte både eksisterende og fremtidige miljøkrav og -mål.
Dagligvarebransjen tok tidlig ansvar for emballasje gjennom aktivt eierskap i materialselskapene for emballasje og Grønt Punkt Norge. Dagligvarebransjen etablerte tidlig selskapet Matvett, som arbeider for at mat som produseres blir spist. STAND anbefaler at disse organisasjonene kontaktes dersom man trenger inspirasjon eller søker mer kunnskap om gode miljøvalg i egne produktutviklingsprosesser.
Områder som blir berørt og som omfattes av retningslinjer fra STAND er:
- Optimalisering og krav til utforming av F-pak, D-pak og Pall med tilhørende emballasjemateriell
- Modulsystemet
- Fyllingsgrad
- Topplastmerkingssystemet
- Automatlager hos distributør – økt forståelse av depalleteringsprosess
- Sjekkliste
- Gyldige paller og krav til disse
- Krav til merking
- Retningslinjer for merking med 2D strekkode på F-pak
- Formål med merking av D-pak og Pall
- Produktinformasjon på D-pak, med eksempel på D-pak etikett
- Retningslinjer for merking av D-pak
- Produktinformasjon på Pall, med eksempel på Pall etikett
- Merking av transportinformasjoner
- Retningslinjer for etiketter på pall
- Krav til strekkoder ved merking med GS1-128 på Pall
- Holdbarhetstid
- Fastsette total holdbarhetstid på et produkt, og krav til merking
- Fordeling av holdbarhetstid mellom aktørene i verdikjeden
- Bruk av dynamisk holdbarhet
- Bilaterale avtaler for fordeling av holdbarhetstid
- Sporbarhet på et produkt
- Retningslinjer for sporing, tilbakekalling og tilbaketrekking
- Krav til sporing av varer, og hvilke produktområder som er omfattet av dette
- Krav til sporingsinformasjon og merking
- Alternative måter å spore en vare i verdikjeden
Endringslogg
1.1.1 Optimalisering av F-pak, D-pak, Pall og emballasje – sentralt ved utvikling av nye/endring av eksisterende varer
Dagligvarebransjen har en felles målsetting om å kunne:
-
- Effektivisere vareflyt
- Redusere miljøpåvirkning
- Fremme salg
- Redusere svinn
når produkter skal utvikles/endres.
For å oppnå dette er det avgjørende å standardisere og optimalisere pakninger/emballasje på produktet på alle forpakningsnivåer – F-pak, D-pak og Pall.
STAND har derfor utarbeidet en standard for dette, som gjelder for alle forpakningsnivåer.
Målgruppe for standarden er ledere og alle som jobber med produktutvikling, sortiment og logistikk i verdikjeden.
Ved å etterleve standarden optimaliseres prosesser i verdikjeden, og det kan tas ut gevinster på en rekke områder som:
Lager
- Formstabile Paller og D-pak
- Riktig kvalitet på Paller og D-pak for effektiv håndtering gjennom lager
Uttransport
- Tåler samstabling
- Unngår svinn og skader
Inntransport
- Høy fyllingsgrad
- Dobbeltstabling av paller
- Unngår transportskade
Butikk
- Effektiv varepåfylling
- Salgsvennlig, god synlighet ved eksponering i D-pak
- Optimal bruk av hylleplass
- Lavt matsvinn, ved riktig antall F-pak i D-pak
- Lavt matsvinn, ved bruk av 2D strekkode med dynamisk innhold
Forbruker
- Optimal og brukervennlig emballasje
- Tydelig, korrekt og utfyllende varedeklarasjon
- Kildesorteringsmerking
- Utvidet produktinformasjon ved bruk av 2D strekkoder
I tillegg vil optimalisering av emballasje gjennom etterlevelse av standarden gi redusert miljøbelastning i alle ledd av verdikjeden, som en del av bransjeavtalen med myndighetene.
Emballasjen skal være:
Lett å kildesortere
For at emballasjen skal kunne gjenvinnes, er det viktig at den kildesorteres riktig av sluttbruker og dermed kommer inn i riktig gjenvinningsstrøm. Det er en del grep man kan gjøre når man utformer emballasjen, som øker sannsynligheten for at den sorteres riktig. Denne informasjonen er oppsummert på https://www.grontpunkt.no/design-for-kildesortering
Gjenvinnbar
For at emballasjen skal kunne material-gjenvinnes og bli til nytt råmateriale som kan brukes til å lage nye produkter, er det viktig at dette er tatt hensyn til i emballasjedesignet og materialvalget. For å finne ut hvor godt gjenvinnbar emballasjen er og hvilke grep man kan gjøre for å forbedre dette kan man legge inn emballasjen i https://kalkulator.grontpunkt.no
I monomateriale hvis mulig
Den enkleste måten man kan gjøre det mer intuitivt for sluttbruker å kildesortere emballasjen riktig, og gjøre det lettere å gjenvinne emballasjen, er ved å sørge for at emballasjen kun består av ett materiale.
Av gjenvunnet materiale hvis mulig
Mye emballasje gjenvinnes, men det er for lav etterspørsel etter gjenvunnet materiale. Ved å benytte gjenvunnet materiale når man utvikler ny emballasje sikrer man at de sirkulære materialstrømmene fungerer og dermed både reduserer behovet for jomfruelig råmateriale og miljøbelastningene disse medfører.
Viktig å merke seg
Alle produkter skal følge GS1 Allocation rules. Dette er internasjonale regler og går i hovedsak ut på at om det skjer endringer på et eksisterende produkt på mer enn 20 % på fysiske dimensjoner, på én eller flere akser, eller på bruttovekt, skal produktet tildeles et nytt GTIN.
For Norge gjelder i tillegg følgende:
-
-
- For produkter registrert i EPD-basen kreves godkjenning av dagligvarekjedene for å beholde GTIN på alle produkter med endringer også under 20 %.
- Hyppige kumulative endringer, uten å endre GTIN, for å unngå 20% regelen er uakseptabel praksis. Handelspartnere bør varsles om alle dimensjonsendringer. Akkumulert endring kan føre til problemer for handelspartene, og kan hindre transport og forsyning av produktet.
- Lokale, regionale eller nasjonale reguleringer, lover og forskrifter kan medføre hyppige endringer av GTIN. Slike regler har forrang over ovenstående regler
-
Unntak fra standarden
Ved særskilte vilkår, kan unntak fra bransjens standarder og retningslinjer være relevant.
Unntak må avtales særskilt mellom de berørte parter og skal beskrives i sjekkliste for optimalisering av F-pak, D-pak og Pall.
1.1.2 Krav til utforming av F-pak
F-pak er den enheten forbruker kjøper i butikk.
F-pak skal tilpasses slik at butikkhyller og annen innredning utnyttes optimalt. I tillegg skal selgende informasjon på F-pak være synlig, selv når pakningen står på et brett i hyllen.
F-pak skal være lett å åpne og å bruke.
F-pak skal sammen med D-pak og Pall tilpasses modulsystemet, se modulsystemet.
Luft i emballasjen skal begrenses til det som er nødvendig for å beskytte produktet, og eventuelt sikre mot svinn (små verdifulle F-pak).
Mengde (pakningsinnhold) i F-pak fastsettes av produsent, fortrinnsvis i dialog med distributør/kjede.
Fyllingsgrad skal beregnes. Dette er beskrevet i fyllingsgrad.
På nye produkter forventes det at fyllingsgrad er høyere enn snittet for varegruppen den tilhører.
Måling av fyllingsgrad relatert til lanseringsvinduene ble frem til 2018 utført av DMF. Ved overgang til ny vareinndeling ble historiske data uaktuelle, da tidslinjen og grupperingene fra 2014 ble brutt.
Arbeidet med å øke fyllingsgraden i dagligvarebransjen er viktig både ut fra et miljøperspektiv og ut fra effektivitetshensyn.
I samarbeid med bransjens aktører har Tradesolution jobbet med å utvikle nye rapporter for måling av fyllingsgrad i dagligvarebransjen. Leverandører og kjeder som har tilgang til EPD-basen kan se fyllingsgrad for de produkter de har tilgang til direkte i basen. Her kan du se målt fyllingsgrad på basisprodukt og beregnet fyllingsgrad for andre forpakninger. Logg deg inn via denne linken og kontakt gjerne EPD-basens helpdesk på epd@tradesolution.no hvis du har spørsmål.
1.1.3 Retningslinjer for merking med 2D strekkode på F-pak
Bakgrunn
Informasjonsbehovet både i handelen og til forbruker øker stadig. Dagens løsning med bruk av EAN-13 strekkode gir ikke muligheter for ytterligere maskinlesbar informasjon. Behovet for mer informasjon har ført til at det er produkter som får påført flere enn én strekkode på F-pak, noe som skaper utfordringer både i kassepunktet og i verdikjeden. Ofte er dette en QR-kode med lenke til en nettside der forbruker kan finne mer informasjon.
Parallelt med behovet for mer kommunikasjon med forbruker vokser det frem et behov i handelsleddet for å få mer kontroll på sporbarhet og utløpsdato på produktene, for å sikre trygg mat og redusere matsvinnet. Dette skjer i de fleste land i verden. I Norge etablerte GS1 Norway sammen med Matvett en arbeidsgruppe bestående av representanter fra merkevareleverandører, dagligvarekjeder, systemleverandører og andre interessenter for å diskutere disse problemstillingene. Disse retningslinjene er et resultat av dette arbeidet, og er nå tatt inn som del av STAND sitt rammeverk for norsk dagligvarebransje.
Formål med bruken av 2D strekkoder i norsk dagligvare
Selv om ikke 2D strekkoder er den eneste løsningen på utfordringene er dette fremtidens databærer, der hvor informasjonsbehovet er større enn bare å identifisere et produkt med GTIN. 2D strekkoder tar mindre plass, kan inneholde mer informasjon om produktet, er et verktøy for å redusere matsvinn og øke matsikkerheten, er mer fleksible, og kan leses av mobiltelefoner. Dette gir mulighet for økt forbrukerkontakt. I tillegg kan 2D strekkoder løse alle behov for informasjonsutveksling i hele forsyningskjeden, inklusiv å kunne linke til nettsider.
Forskjellige typer 2D strekkoder
Det finnes mange forskjellige 2D strekkoder, men bare noen av dem kan brukes i sammenheng med GS1 standardene, som er de standardene som brukes av norsk dagligvarebransje. De forskjellige 2D strekkodene brukes også til forskjellige formål. Dette er regulert i GS1 sitt regelverk, General Specifications. Forskjellen mellom de ulike 2D strekkodene er med på å bestemme hva de kan brukes til.
QR Code
QR Code strekkoden er i GS1 systemet definert til å bare skulle benyttes sammen med GS1 Digital Link URI syntaks. Dette betyr i praksis at denne skal bare benyttes til kommunikasjon med forbruker via en URL som lenker til en nettside med mer informasjon som forbrukeren kan lese med sin mobiltelefon. QR Code har vokst frem til å bli den foretrukne strekkoden for forbrukerkommunikasjon, og de fleste mobiltelefoner i dag er i stand til å lese denne med den innebyggede kamera appen i telefonen. Dette medfører at terskelen for å lese QR Code er lav blant forbrukere og det er mindre behov for opplæring og kommunikasjon for å sette funksjonalitet knyttet QR Code i produksjon. Mer informasjon om QR-koder finner du her.

GS1 Datamatrix
GS1 Datamatrix er en variant av Datamatrix som bruker GS1 Element String syntaks. Dette er bruken av AI (Applikasjonsidentifikator) struktur. Dette er en måte å strukturere informasjonen i strekkode slik at alle som leser strekkoden forstår innholdet på samme måte uavhengig av hvilken rekkefølge informasjonen ligger og hvor mye informasjon som ligger i strekkoden. GS1 Datamatrix er i henhold til GS1 General Specifications kun tillatt brukt på F-pak med variabel vekt og reseptbelagte medisiner. Men det er tillatt å bruke det i begrensede piloter, for testformål og i lukkede verdikjeder under kontrollerte forhold. Fordelen med GS1 Datamatrix er at den har høy komprimering og feilkorrigering. Den kan trykkes både kvadratisk og rektangulær slik at den kan få plass der hvor det ikke er høyde nok, men bredde nok til å få inn den informasjonen som trengs uten at det går ut over størrelsen og dermed lesbarheten. Men den rektangulære versjonen har en begrensning i mengden data som kan brukes. GS1 Datamatrix er eneste tillatte strekkode på reseptbelagte medisiner. Mer informasjon om GS1 Datamatrix finner du her.

Innhold i strekkoden
Det er definert et minimumskrav til informasjonsbredde for POS formål.
Dette er:
- GTIN
- best før dato eller siste forbruksdag
- batch/lot nr.
- vekt (for vektvariable varer).
Det er mulig å benytte andre applikasjonsidentifikatorer for interne og eksterne behov, men dette er da opptil hver enkelt aktør å ta i bruk.


Innhold
- 1.1.1 Optimalisering av F-pak, D-pak, Pall og emballasje – sentralt ved utvikling av nye/endring av eksisterende varer
- 1.1.2 Krav til utforming av F-pak
- 1.1.3 Retningslinjer for merking med 2D strekkode på F-pak
- 1.1.4 Krav til utforming av D-pak og emballasje
- 1.1.5 Krav til utforming av Pall og palletering
- 1.1.6 Plassering av D-pak på Pall
- 1.1.7 Gyldige paller
- 1.1.8 Formål med merking av D-pak og pall
- 1.1.9 Produktinformasjon på D-pak med eksempel på D-pak etikett
- 1.1.10 Retningslinjer for merking av D-pak
- 1.1.11 Produktinformasjon på pall med eksempel på pall etikett
- 1.1.12 Transportinformasjon på pall med eksempel på transportetikett
- 1.1.13 Retningslinjer for etiketter på pall
- 1.1.14 Krav til strekkoder ved merking med GS1-128 på pall
- 1.1.15 Fastsette total holdbarhetstid på et produkt og krav til merking av denne
- 1.1.16 Fordeling av total holdbarhetstid på et produkt
- 1.1.17 Vurdere bruk av dynamisk holdbarhet
- 1.1.18 Inngåelse av bilaterale avtaler for fordeling av holdbarhetstid
- 1.1.19 Retningslinjer og rutiner for sporing, tilbakekalling og tilbaketrekking
- 1.1.20 Rutiner omfattet av retningslinjene
- 1.1.21 Utarbeide en risikoanalyse
- 1.1.22 Utarbeide en beredskapsplan
- 1.1.23 Krav til sporing av produkter
- 1.1.24 Krav til sporingsinformasjon og merking


































