I denne delprosessen beskrives de krav, anbefalinger og retningslinjer STAND har til hvordan den fysiske leveransen skal skje, med hovedvekt på de kontroller som skal utføres ved overtagelse av ansvar for lasten.
Områder som beskrives er:
Ansvarsovergang for en vare ved Ex Works leveringsbetingelse
Kontroller som skal utføres av transportør, og mulige reklamasjoner knyttet til dette
Merking av transportinformasjoner og retningslinjer for etiketter på pall
Krav til paller/palletering
Gyldige paller og krav til disse
Krav til utforming av pall og palletering
Plassering av D-pak på Pall
Topplastmerkingssystemet
Ansvarsovergang for vare ved Ex Works leveringsbetingelse
5.3.2 Kontroll av vare ved opplasting, mottak distributørlager og detaljist ved Ex Works leveringsbetingelse
Kjøper eller den som opptrer på kjøpers vegne skal når ansvar for varen er overdratt kontrollere kvantum og mulige skader i rimelig utstrekning.
Ved opplasting:
Antall lastbærere og ytre skader kontrolleres, samt om det benyttes utvekslings- eller gjenbrukspall.
Mottak distributørlager:
Antall lastbærere, ytre skader, riktig vare, samt om det benyttes utvekslings- eller gjenbrukspall. Datomerking og antall D-pak kontrolleres ved plassering på støtlager eller plukkplass.
Mottak butikk:
Skader som ikke kunne ha vært oppdaget ved mottak distributørlager.
5.3.3 Reklamasjon ved Ex Works leveringsbetingelse
Kjøper skal reklamere over feil eller mangler ved varen innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget feilen eller mangelen.
Selger som vil hevde at reklamasjonsfristen er oversittet, må gjøre dette umiddelbart etter at reklamasjonen er mottatt. Kjøper kan kreve etterlevering, omlevering, prisavslag o.a. iht Kjøpslovens bestemmelser. Alle feil og mangler må skrive seg fra forhold som selger har ansvaret for.
Transportinformasjon på pall med eksempel på transportetikett
5.3.4 Transportinformasjon på pall med eksempel på transportetikett
Innhold i Standard transportetikett for Dagligvarebransjen
Oversikt over merking av Standard transportetikett:
Opplysning
Klartekst
GS1-128 (strekkode)
AI
Format
Avsenders navn, gateadresse, postnummer, poststed
Skal merkes
Merkes ikke
Mottakers navn, gateadresse, postnummer, poststed
Skal merkes
Merkes ikke
Navn, adresse etc. for samlastingsterminal
Skal merkes når leveransen går via samlastingsterminal
Merkes ikke
Kjøpers referanse
Skal merkes
Merkes ikke
Brutto vekt
Skal merkes
Kan merkes
3300
n4+n6
Max. stablevekt1)
Skal merkes
Merkes ikke
Temperaturkrav
Skal merkes
Merkes ikke
SSCC (kollinummer)
Skal merkes
Skal merkes
00
n2+n18
1) Max stablevekt utelates for Blandingspaller.
Eksempel på Standard transportetikett for Dagligvarebransjen
Fig. 246
Transportetikett for Standardpall Standardpall merkes med Standard transportetikett for Dagligvarebransjen En GS1 produktetikett på en Standardpall krever merking av SSCC, bruttovekt, topplastingsvekt og temperaturkrav.
Disse opplysningene kan derfor utelates fra Standard transportetikett for Dagligvarebransjen.
Dersom både produktetikett og transportetikett benyttes, kan SSCC merkes på begge etikettene forutsatt at samme nummer benyttes.
Transportetikett for Eksponeringsenhet Transportenheten inneholdende en eller flere Eksponeringsenheter merkes med Standard transportetikett for Dagligvarebransjen.
Transportenheten identifiseres og merkes med egen SSCC.
Dersom Eksponeringsenheten er en 1/1-pall, benyttes samme merking av transportetikett som for Standardpall.
Transportetikett for Blandingspall Blandingspall (både med og uten palleskille) merkes med Standard transportetikett for Dagligvarebransjen. Dersom blandingspallen ikke er stablebar, utelates informasjon om topplastingsvekt.
Transportetikett for Kundepakket pall
Den kundepakkede pallen merkes med Standard transportetikett for Dagligvarebransjen. Merk spesielt:
Mottakers navn, adresse, etc. Som mottaker oppgis transittlager og transittlagers leveringsadresse. Pallen skal være merket med transittlagers navn, gateadresse, postnummer og poststed (leveringsadressen) i klartekst.
Navn, adresse, etc. for distribusjonslager. I via-feltet angis distribusjonslager. Pallen skal merkes med distribusjonslagerets navn, gateadresse, postnummer og poststed i klartekst.
Transportetikett for Kundepakket enhet
Transportinformasjon.
På denne etiketten er det opprettet et eget felt for Transportinformasjon. Dette er informasjon som kjøper sender til leverandør i sin bestilling, og som leverandøren må skrive på transportetikett for kundepakket enhet.
Format og innhold i Transportinformasjon avtales mellom partene.
Innhold i transportetikett for kundepakket enhet
Oversikt over transportetikett for merking av kundepakket enhet:
Plassering av etiketter på pall Det skal brukes to typer etiketter; etikett for produktinformasjon og etikett for transportinformasjon.
Minimumskravet er at pallen skal merkes på to sider med begge etikett-typer; kortsiden og høyre langside (sett fra kortsiden).
Produkt og transportetikett skal stå på de samme sidene.
Når flere etiketter benyttes på samme side av pallen, skal etikettene plasseres under hverandre. Etiketten som inneholder SSCC plasseres nederst.
Etikettene skal plasseres slik at nedre del av den laveste strekkoden skal være minimum 400 mm over gulvet, og slik at øvre del av den øverste strekkoden skal være maksimum 800 mm over gulvet.
Etiketten skal også plasseres minst 50 mm fra den vertikale siden.
For paller lavere enn 400 mm skal etikettene plasseres så høyt som mulig.
Dersom man kjenner alle opplysningene på det tidspunktet enheten merkes og det er plass på etiketten, kan all informasjon samles på en etikett.
For å sikre automatisk avlesning av strekkoder på Eksponeringsenhet. Kundepakket pall og Blandingspall skal bare transportetiketten på transportenhet være lesbar
Produktetikett på Standardpall med høyde 60 cm (Lavpall) skal plasseres så høyt som mulig.
Fig. 235
Identiske opplysninger Samme opplysning (GS1-128 AI) skal kun forekomme én gang på produkt- og transportetikett.
Det betyr i praksis at samme opplysning verken kan gjentas på samme etikett, eller at samme opplysning kan forekomme på flere etiketter på enheten (pallen).
Unntaket er SSCC som tillates på begge etiketter forutsatt at nøyaktig samme nummer benyttes.
Størrelse og utforming av etikettene Følgende anbefaling gjelder:
Bredden på etiketten skal være 105 mm eller 148 mm
Høyden på etiketten kan variere
Gangbare formater er:
A5 (148 mm x 210 mm)
A6 (105 mm x 148 mm)
105 mm x 192 mm
Kvalitet på etikettene
Det er en forutsetning at etikettene er lesbare i alle ledd
Det er et krav at kvaliteten på GS1-128 strekkoder minimum oppfyller utskriftskvalitet med «Grade C» iflg. Standard ISO/IEC 15416.
For å oppnå «Grade C» ved avlesning anbefales «Grade B» eller bedre ved trykking
Ved påsetting av etikettene er det viktig å sørge for at strekene i GS1-128 symbolet er rette og ubrutte (unngå «skrukking» på etiketten).
Pall er den enhet D-pak stables på/pakkes i for transport til distributør.
Utforming av Standardpall (Helpall og Lavpall) En Standardpall skal inneholde samme produkt (samme GTIN) med et fast antall D-pak, i et fast pallmønster, med likt antall D-pak per lag, og hvor merking av entydig produktinformasjon på pallen er mulig.
Pallkonstruksjonen skal inneholde minst mulig luft.
Helpall Pallhøyde skal være maksimum 1200 mm inkl. pall. Alle varer med pallehøyde over standard 1200mm med maksimumsmål 1250mm, må avtales bilateralt med kjede
Toleransegrense for eksisterende varer er 1249 mm.
Fig. 238
Lavpall Pallhøyde skal være maksimum 600 mm inkl. pall.
Lavpall kan benyttes for lavfrekvente produkter og produkter med kort holdbarhet.
Fig. 239
Prinsipper for konstruksjon av et pallmønster, sentrale i beregning av topplastvekt, ref Topplastmerkingssystemet.
Ved oppbygging av et pallmønster gjelder følgende:
En ferdig emballert pall skal være formstabil og håndteringsvennlig
Pall skal tåle vanlig transport, håndtering og lagring gjennom verdikjeden
For artikkel-rene paller skal alle lag inneholde samme antall D-pak, og i et fast pallemønster
Krav om likt antall D-pak på hver pall/ like lag fra pall til pall, med mulighet for variasjon mellom lagene
Pallen skal ikke ha overheng
D-pak bør stå på pall slik den eksponeres i butikk
Ikke lim mellom pallelag eller mellom pakninger i samme pallelag
Hvis transportetikett eller produktetikett festes direkte på D-pak skal etiketten ikke overlappe mellom 2 D-pak enheter, hverken horisontalt eller vertikalt.
Høyde på pall er brutto 1200 mm. Toleransegrense for pallehøyde på eksisterende varer er 1249 mm
Typer pallmønster Ved bygging av pall skal D-pak plasseres iht et gitt pallmønster. Disse er betegnet som forbandstabling og søylestabling. Paller kan også bygges som en kombinasjon av forbandstabling og søylestabling.
Forbandstabling Forbandstabling innebærer at enhetene på annethvert lag ligger forskjellig og derved låser hverandre i større eller mindre grad, men det reduserer trykkstyrken med ca. 40%.
Eksempel på god pallutnyttelse og stabling i forband, for god stabilitet.
Fig. 264
Søylestabling Søylestabling innebærer at enkeltenheter stables på hverandre uten å overlappe med andre enheter. Denne stableformen gir maksimal styrke mht. trykkbelastning pga. at hjørnene har større krenkingsstivhet enn sidene, men stableformen gir dårlig stabilitet uten ekstra sikring med strekkfilm, stropp, bånd eller lignende.
Eksempel på søylestabling i de nederste pallelagene, og forbandstabling på toppen. Med å kombinere disse oppnås god stablestyrke på de nederste lagene samtidig som pallen blir låst på toppen.
Dette er ofte et godt alternativ til mellomleggsplater.
Fig. 265
Bruk av plast for sikring av pall gjennom verdikjeden
Krympe/strekkfilm må ikke være så stram at pakningene blir deformerte
Krympe/strekkfilm må slutte tett om pallen
Ingen plasthaler må henge løst
Krympe/strekkfilm må ikke tildekke lysåpningene på pall
Krympe/strekkfilm må ikke festes rundt pallebein
Bruk av mellomleggsplater Mellomleggsplater skal begrenses til et minimum, og kun brukes dersom dette er nødvendig for å sikre kvalitet og transportdyktighet på pallen.
Mellomleggsplater er å foretrekke dersom alternativet til dette er samlekartonger, «ører» på D-pak eller bruk av hjørnelister.
Der mellomleggsplater brukes, gjelder følgende krav:
Mellomleggsplaten som skal brukes for standard europall skal ha målene 750 mm * 1150 mm, altså 50 mm mindre enn lengde og bredde på aktuell lastbærer
Mellomleggsplaten skal være av stiv kartong eller bølgepapp.
Stivheten på platen skal bestå følgende test: Om kortsiden på platen henger 500 mm ut i fra en plan flate (f.eks. et bord), må mellomleggsplaten ikke bøye ned mer enn 50 mm, se illustrasjon under
Ikke flere enn én mellomleggsplate mellom hvert lag
Mellomleggsplaten må ligge løst og være flat
Det skal kun benyttes hel mellomleggsplate, dvs. uten hull eller perforeringer
Ved spørsmål så oppfordres det til å ta kontakt med emballasjeleverandør
Eksempel på mellomleggsplate som ikke har riktig kvalitet. Platen er et tynt ark og er ikke egnet i automatanlegg
Fig. 268
Eksempel på hva som skjer ved bruk av mellomleggsplate av type «tynt ark».
Arket blir hengende ned i maskinen. Det blokkerer for sensorer som sjekker at laget er separert fra resten av pallen. Maskinen stopper opp, og manuell feilretting må bistå før maskinen igjen kan igangsettes.
Fig. 267
Eksempel på Pall som har mellomleggsplater som er for store – stikker utenfor pall. Er ikke egnet.
Fig. 269
Mellomleggsplater med hull. Er ikke egnet.
Fig. 277
Endringslogg
31.10.2022: Tillegg: «Hvis transportetikett eller produktetikett festes direkte på D-pak skal etiketten ikke overlappe mellom 2 D-pak enheter, hverken horisontalt eller vertikalt.»
23.11.2023: Utforming av standardpall / Helpall: Alle varer med pallehøyde over standard 1200mm med maksimumsmål 1250mm, må avtales bilateralt med kjede
Det er en forutsetning for å opprettholde styrke, at D-pak plasseres innenfor pallens kanter med en liten margin.
Enheter som plasseres på eller utenfor kanten kan få knekkskader med påfølgende redusert bæreevne/risiko for skade.
Pallarealet skal utnyttes best mulig med produkter. Ved å følge modulsystemet sikres god utnyttelse av pallen, og reduserer risikoen for at lasten forskyver seg under transport.