Sortiment
STAND Sortiment beskriver anbefalte aktiviteter, prosesser og frister ved sortimentsendringeri profilkjedene i norsk dagligvarehandel.
Som hovedregel skal nye produkter lanseres i L1 og L3. Ved relanseringer, bytter og spesielt viktige nyheter kan produkter også lanseres i L2 etter nærmere avtale med kunde.
Det er et omforent ønske fra både dagligvareleverandører, distributører og dagligvarekjeder at aktørene i fellesskap bidrar til mest mulige effektive prosesser ved gjennomføring av sortimentsendringer.
Regelmessig bilateral dialog under prosess 8 Datadeling.
Standardens formål er å bidra til å opprettholde varetrykk hos detaljist, unngå utsolgtsituasjoner i verdikjeden samt redusere kostnader, retur og ukurans.
Dette kan oppnås ved:
- Samarbeid og åpenhet i gjennomføringen av sortimentsendringer
- Tydelighet mht ansvar og frister
- Presisjon i prognoser
- Klare regler for avvikshåndtering
Standarden omfatter følgende delprosesser:
- Grunndataregistrering og produktpresentasjon
- Listing, full informasjonsbredde, prognose og leveringsevne
- Bestilling og levering
- Produktbilder og kontrollmåling
- Rutine ved forsinkelser
- Evasluering
Tidsfristene er knappe, og for å få til vellykkede sortimentsendringer er det av stor betydning at den anbefalte standardens tidslinje og tidsfrister følges.
En forutsetning for suksess er følgende rettesnor for arbeidet:
Riktig første gang – til rett tid
En animasjon som viser hovedpunktene i Sortiment-prosessen kan du se her