3.1 Grunndataregistrering og Produktpresentasjon
Prosessen beskriver hvilket løp informasjonen om og den fysiske varen skal følge og dette er illustrert i en tidslinje.

3.1.1 Hvilke områder standarden for sortimentsendringer gjelder for
Sortimentsendringer inkluderer inn- og utfasing av varer, både nyheter og kodeendringer/endret listing.
Vareforsyning av eksponeringsenhet og kampanjer omfattes ikke.
Sesongprodukter defineres som «Produkt som selges i en tidsavgrenset periode relatert til en mellom avtalepartene definert sesong»
Sesongprodukter lanseres etter samme mal som ordinære nyheter-, med følgende unntak:
- Sesongprodukter med lansering i tidsrommet L1-L2 presenteres ved innsalg av L1-nyheter foregående år
- Sesongprodukter med lansering i tidsrommet L2-L3 presenteres ved innsalg av L2-nyheter
- Sesongprodukter med lansering i tidsrommet L3-L1 presenteres ved innsalg av L3-nyheter
- Lanseringstidspunkt avtales bilateralt mellom leverandør og kunde.
Oversikt over sesongvinduer og respektive frister beskrives tydelig i avtaleverk mellom partene.
Bilaterale avtaler om f. eks pre-lansering og/eller kampanjer som ikke berører leveranser til andre parter, kan inngås. Prelansering defineres som «Bilateral avtale mellom leverandør og kunde om å lansere et produkt i forkant av ordinært lanseringsvindu eller sesong.»
3.1.2 Grunndataregistrering og Produktpresentasjon følger en tidslinje
Varer distribuert over distributør, via, crossdock eller direkte til detaljist følger samme løp.
Tidslinjen indikerer aller siste frist for gjennomføring av respektive aktivitet.
Mange av aktivitetene er sekvensielle, hvor oppstart forutsetter at tidligere aktiviteter er avsluttet.
Der det er mulig, oppfordres det til gjensidig involvering så tidlig som mulig i prosessen for å redusere kostnader og usikkerhet. Se også kommunikasjon og datautveksling.
Kjedene vil operere med ulike formularer, men de inneholder i store trekk det samme.

Gjeldende frister finnes under nedlastinger.
3.1.4 Produktpresentasjon (A2 i tidslinjen)
I nyhetsmøtet presenterer leverandør sine nyheter og forslag til sortimentsendringer sammen med:
- Kjedens avtaleskjema (inkl. pris)
- Ferdig PRICAT‐melding
- Vareprøver (gjerne før i forbindelse med planleggingsfasen)
- Forslag til sortimentskoder
- Forslag til innfasingsmetode (tidsstyrt eller beholdningsstyrt)
- Forslag til delisting (tidsstyrt eller beholdningsstyrt)
- Nyhetsoppsummering (i noen kjeder)

Innhold
- 3.1.1 Hvilke områder standarden for sortimentsendringer gjelder for
- 3.1.2 Grunndataregistrering og Produktpresentasjon følger en tidslinje
- 3.1.3 Grunndata registrering i EPD (A1 og A3.1 i tidslinje) og kontrollmåling EPD Sjekkpunkt (A8 i tidslinje)
- 3.1.4 Produktpresentasjon (A2 i tidslinjen)
- 3.1.5 Sortimentsendringer utenfor avtalte endringsvinduer
- 3.1.6 Lansering skal ikke utsettes
- 3.1.7 Kommunikasjon og datautveksling
