Hvilke områder standarden for sortimentsendringer gjelder for
Sortimentsendringer inkluderer inn- og utfasing av varer, både nyheter og kodeendringer/endret listing.
Vareforsyning av eksponeringsenhet og kampanjer omfattes ikke.
Sesongprodukter defineres som «Produkt som selges i en tidsavgrenset periode relatert til en mellom avtalepartene definert sesong»
Sesongprodukter lanseres etter samme mal som ordinære nyheter-, med følgende unntak:
- Sesongprodukter med lansering i tidsrommet L1-L2 presenteres ved innsalg av L1-nyheter foregående år
- Sesongprodukter med lansering i tidsrommet L2-L3 presenteres ved innsalg av L2-nyheter
- Sesongprodukter med lansering i tidsrommet L3-L1 presenteres ved innsalg av L3-nyheter
- Lanseringstidspunkt avtales bilateralt mellom leverandør og kunde.
Oversikt over sesongvinduer og respektive frister beskrives tydelig i avtaleverk mellom partene.
Bilaterale avtaler om f. eks pre-lansering og/eller kampanjer som ikke berører leveranser til andre parter, kan inngås. Prelansering defineres som «Bilateral avtale mellom leverandør og kunde om å lansere et produkt i forkant av ordinært lanseringsvindu eller sesong.»
Denne saken ble publisert: 25. mai 2018